Retur & ångerrätt

Ändrad den Wed, 24 Jan 2024 vid 11:40 AM

Ångerrätt

Som privatkund har du rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du mottagit den sista varan eller delen av din beställning. Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag. 

Ångerrätten gäller inte vid leverans av förseglade varor, som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel och förseglingen har brutits av konsumenten.

Vill du ångra ditt köp ber vi dig registrera en retur via vårt returformulär.

För att du ska hinna nyttja din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål, normalt inom 14 dagar från det att vi mottagit varan.
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändningen av varan.

Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om du hanterat varorna utöver vad som varit nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskap och funktion kan vi komma att göra ett avdrag för varornas minskade värde i det belopp som återbetalas till dig.

Returrätt och öppet köp
Om Du som privatkund inte är nöjd med din vara har Du öppet köp i 14 dagar och därmed också rätten att returnera din vara till oss inom samma tidsperiod, från det datum då du mottog den sista varan i din beställning. Öppet köp gäller inte vid leverans av förseglade varor, som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel och förseglingen har brutits av konsumenten. Vid retur står Du som kund för returfrakten/fraktkostnaden tillbaka till oss. Du ansvarar också för att varorna är väl förpackade.

Priserna för returfrakt/fraktkostnad är:
69 kr för ombudspaket
149 kr för hemleveranser

Viktigt att tänka på vid en retur till oss:

Vid ångerrätt och öppet köp hos oss har du rätt att försiktigt undersöka varan. För att kunna återlämna varan måste den vara i oförändrat skick och i originalförpackning om sådan finns. Varorna skall vara väl paketerade så inte produkterna skadas i leveransen tillbaka till oss. Observera att originalförpackningen ej skall användas som yttre emballage/ytterkartong. Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Förpacka varan väl. Du som kund ansvarar för att varorna kommer fram hela och står därmed  för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Använd ytteremballaget du fick varan i, skicka inte i originalförpackning då produkten kan skadas. Sätt därmed inte heller fraktsedeln direkt på själva produktförpackningen/originalförpackningen. Vi ersätter inte produkter som fraktskadas under transporten till oss.

Vi förbehåller oss rätten att utföra en värdeminskning motsvarande produktens eventuellt förändrade skick vid mottagandet hos oss. I de fall produkten är måttanpassad eller specialtillverkad för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Om du vill returnera möbler eller andra skrymmande produkter kan kostnaden vara hög beroende på volymen på produkten.

Vid godkänd retur dras returfrakten/fraktkostnaden  av vid återbetalning tillbaka till dig som kund. Återbetalning sker till det konto som angavs vid betalning inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur.


 En digital fraktsedel skapas som du skriver ut och lämnar enkelt in hos ditt närmaste PostNord-ombud. Kom ihåg att ha ditt ordernummer från oss och den mailadress du angav på beställning nära till hands då detta är obligatorisk information som behövs för att registrera din retur.

Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter paketet gå tillbaka som outlöst. Detta för att inte riskera en returfraktkostnad på 199 kr.

OBS! Du kan ej använda dig utav en egen fraktsedel för returen. Returen måste registreras via vårt returformulär.

Vänligen notera att ångerrätt ej gäller för företag eller organisationer samt vid specialbeställda/skräddarsydda produkter, ex. måttbeställa mattor eller produkter som tillverkas på beställning.

Vid köp via faktura ber vi er som kund att betala denna och invänta er återbetalning. Alternativet är att kontakta Klarna på telefonnummer 08-120 120 10 och be dem att förlänga förfallodatum eller pausa er faktura. Det är du som kund som ansvarar för att förfallodatum inte går ut på fakturan.

Byte

Vill du byta till något annat?
 Returnera varan enligt ovan instruktioner och lägg därefter en ny beställning på vår hemsida.

Felskick

Kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär på hemsidan. 

Bifoga tydliga bilder på den felaktiga produkten som ni mottog, ert ordernummer och vilken vara som eventuellt saknas i er leverans. Vid felskickade produkter står Kitchentime för returfrakten tillbaka till oss.

Outlösta paket 

För paket som inte löses ut/hämtas hos ombud förbehåller vi oss rätten att fakturera Dig som kund för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 199 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov